Home > Bayi & Kanak-Kanak > Aktiviti berstruktur untuk kanak-kanak ADHD

Aktiviti berstruktur untuk kanak-kanak ADHD

Kajian menunjukkan kanak-kanak ADHD mempunyai masalah kurang penumpuan, hiperaktif, impulsive di dalam aktiviti yang tidak berstruktur (Verret., C et al., 2010). Oleh itu, aktiviti berstruktur mungkin boleh membantu meningkatkan kapasiti otot,skil motor  , pengurusan tingkahlaku serta keupayaan untuk memproses maklumat.

Aktiviti berstruktur ialah:

  • Aktiviti yang dirancang dan mempunyai matlamat
  • Direka mengikut keupayaan perkembangan kanak-kanak

Aktiviti berstuktur untuk latihan kehidupan harian ,  boleh melibatkan penggunaan jadual waktu,. Bagi aktiviti baru ianya dipecahkan kepada kompenan yang lebih kecil  dan disertakan dengan arahan yang ringkas dan mudah difahami, dalam bentuk gambar atau tulisan .
Kegagalan melakasanakan aktiviti harian yang berstuktur , boleh menyebabkan kanak kanak ADHD menjadi lebih agresif dan sukar dikawal.

Tip Untuk Memilih Aktiviti

  1. Aktiviti yang membolehkan kanak-kanak melibatkan diri tersebut turut serta secara aktif (Hands-On)

Aktiviti seperti ini boleh meningkatkan penumpuan kanak-kanak, membantu mereka untuk belajar tentang persekitaran . Contoh aktiviti :

  • Berkebun adalah aktiviti ringkas yang boleh dilakukan di rumah, ia membolehkan kanak-kanak meningkatkan kefungsian tangan melalui aktiviti mengangkat, mencungkil, mengorek tanah, menanam, menyiram tumbuhan.
  • Melawat muzium dimana terdapat pameran yang boleh mereka sertai serta meneroka melalui sentuhan. Ini lebih interaktif & memberi kesan berbanding dengan apa yang dilihat tanpa boleh disentuh .
  1. Penumpuan Secara Individu

 

  • Aktiviti secara individu dapat meningkatkan penumpuan berbanding kumpulan.  Di mana kanak-kanak mungkin tidak dapat menapis banyak gangguan di sekelingnya.
  • Interaksi secara individu ini membolehkan guru/jurulatih ,  mereka program yang bersesuaian dengan keperluan kanak-kanak serta mengambil kira ”temperament” kanak-kanak tersebut.

 

  1. Perhubungan Yang Terapeutik
  • Ini penting untuk membantu kanak-kanak mengenali kesan kehadiran dan perubahan dalam sesuatu aktiviti yang dimainkan. Ini dapat membantu kanak-kanak untuk berasa selamat dan percaya permainan yang dimainkan itu boleh dipraktis.
  • Mencipta suasana bergelak ketawa, mempamerkan sikap penyayang boleh melahirkan suasana gembira, dan kanak-kanak juga akan lebih bersedia menerima arahan seterusnya melakukan aktiviti untuk mencapai matlamat yang telah dirancang.

Perkara yang boleh dan yang tidak boleh dilakukan sepanjang program aktiviti berstruktur untuk kanak-kanak ADHD

BOLEH

  • Mengenali cara pembelajaran kanak-kanak
    • Gunakan arahan yang pendek, pecahkan arahan kepada arahan-arahan kecil untuk ke semua aktiviti
  • Berkomunikasi dengan kanak-kanak dengan nada yang tegas, lembut  dan positif  tetapi bukan dengan gaya marah
  • Mengawal impulsif dan penumpuan
    • Dapatkan kontak mata (eye contact) dengan kanak-kanak tersebut sebelum memulakan percakapan dengannya. Boleh gunakan  bahasa badan, sentuhan tangan dan sebagainya. Berikan ganjaran atau pujian setiap kali / selepas mereka melakukan perkara yang baik.
  • Pantau mereka secara dekat dan kerap
    • Pantau anak secara kerapa semasa transisi di antara satu aktiviti dengan aktiviti yang lain,terutama aktiviti yang tidak direka secara berstuktur ,.
  • Modifikasi tingkahlaku
    • Pilih tingkahlaku spesifik yang ingin diubah, satu pada satu waktu !. Contohnya:, impulsif, sangat aktif, kurang penumpuan, terlalu mudah tergangu (easily distracted), dan sebagainya.

       TIDAK BOLEH

  • Menonton televisyen terlalu lama.
    • Masa menonton televisyen atau bermain video / telefon perlu dikurangkan kepada setengah jam/sehari.
  • Jumlah kanak-kanak yang terlalu ramai
    • Perlu dihadkan kepada seorang atau 2 orang sahaja pada satu-satu masa
  • Terlalu banyak rangsangan
    •  Kanak kanak ADHD  selalunya tidak dapat mengawal tingkahlaku  mereka di  pasaraya , kedai  ,atau pusat membelibelah , Ini kerana rmereka mudah terangsang dengan bunyi bunyian, orang ramai dan barang barang disekelilingnya
  • Permainan yang perlukan banyak masa menunggu
    • Ini disebabkan kanak-kanak ADHD mempunyai kurang daya penumpuan, oleh itu mereka kurang penyabar serta tidak menggemari permainan yang mempunyai banyak step / langkah yang perlu dipatuhi.
  • Menjerit dan memarahi
    •  perlu tegas dan bersabar dengan mereka

 

Aktiviti berstruktur yang boleh dipilih:

home-day-activitiesartdance

Aktiviti di rumah:

  • Lego, blok, kraf, permainan board, puzzle adalah di antara aktiviti yang boleh dilakukan di rumah. Kanak-kanak ADHD kerap tidak menyelesaikan aktiviti, oleh itu aktiviti seperti ini boleh memupuk habit yang baik dan memberikan kepuasan selepas dapat menyelesaikan permainan.

 

Mengikuti kelas seni, tarian, muzik.

  • Seni, tarian/muzik adalah dua cara untuk kanak-kanak meluahkan diri mereka. Kebanyakan kanak-kanak ADHD sangat bagus di dalam seni, tarian/muzik tetapi lemah didalam pelajaran.
playingoxen

Aktiviti Fizikal:

  • Mendengar muzik alam semulajadi seperti alunan bunyi air /  terjun, kicauan burung, deruan angin semasa melakukan aktiviti luar seperti berenang, memanjat bukit, berbasikal juga boleh dilakukan.
swimming  

    • Program senaman aerobik
      • Karate atau berenang 3 kali seminggu.
running  
circle  

Sample Of Structured Activities For ADHD

timetable

Kesimpulan:
Perlu diingat, aktiviti berstruktur perlu dilakukan secara konsisten bagi melihatkan kesan. Ibubapa / penjaga perlu bekerjasama dengan Pegawai/Jurupulih Perubatan Carakerja serta guru bagi membolehkan program secara rutin dan jangkaan yang sama dilakukan di rumah, sekolah dan semasa rawatan pemulihan.

Sumber Rujukan:
1. http://www.hadd.ie/article/teaching-and-managing-children-adhd#sthash.qWuPi0HE.dpuf
2. http://www.sparkpe.org/blog/structured-activity-unstructured-activity#sthash.pLgFdnBx.dpuf
3. Verret.,C et al., (2010), A Physical Activity Program Improves Behaviour and Cognitive Functions in Children With ADHD, An Exploratory Study, Journal of Attention Disorders 2012 16:71.DOI:10.1177/1087054710379735
4. Photos taken from “images for structured activities for ADHD

Semakan Akhir :  30 April 2018
Penulis : Nora Binti hamid
Akreditor : Peremalatha A/P Sundram